onsdag 28 mars 2007

Underretning om registrert flytting

Idag har jag fått post från Likningskontoret. Jag är numera folkregistrerad i Norge. Meddelandet var så kortfattat som det kan bli, och allt är på norska, men jag har tilldelats ett födselsnummer - kanske ett första steg mot norskt personnummer?

Jag pratade med en svensk på jobbet idag som varit här sedan november. För honom tog det 5 veckor innan Likningskontoret ordnade skattekort. Som trogna bloggbesökare här vet så kan ingen lön utbetalas innan man tilldelats skattekort, och inget bankkonto går heller att ordna innan ett norskt personnummer/d-nummer finns.

Imorgon ska jag ringa till likningskontoret och fråga vad det innebär att jag fått ett födselsnummer. Sedan är val av bank nästa steg.

4 kommentarer:

Danne sa...

Hej!

Sedär ja - snabbt marscherat till att ha fått ett födelsnummer.
Kanske det är ett D-nummer du fått?
Dela gärna med dig av erfarenhet inom detta omåde...

Banker finns det gott om i Norge och av de jag studerat in lite extra så ligger top 3 Skandiabanken, yA Bank og Forsikring och Landkreditt Bank AS. Finns även ett ställe http://www.gebyrfri.no/ där de stolt säger att de har Norges enda gebyrfri Visa - kanske kan va något?

Ha dè

Andreas sa...

Danne,
det var fullt upp på jobbet idag så jag hade inte möjlighet att ringa till likningskontoret. En kollega sa dock att han också fick ett liknande nummer innan han fick det "riktiga" persn/d-numret. kanske bara en slags temporär identifikation. jag ska iaf försöka hinna med att ringa dem imorgon, om inte annat för att ligga på lite så de fixar skattekort snart.

jag har också hört att skandiabanken ska vara bland de bästa, men jag ska absolut kolla dina anda alternativ!

Andreas sa...

Danne,
Skandiabanken finns ju i Sverige så de känner man till, men de andra är ju helt nya för oss svenskar. Jag fick spontant lite kvällstidningskänsla av de där andra bankerna. Inte direkt idealt när det handlar om bankbranschen... Efter vilken metod har du rangordnat dem?

Danne sa...

"Rangordningsmetoden" har varit simpel. Kanske för simpel...
Helt enkelt så har banker med höga avgifter för lite jobb haft svårt att komma med på min top 3.
De som har låga/inga avgifter har kommit i topp.
Kanske ingen bra metod om det stämmer att man får vad man betalar för...
Har själv Skandiabanken i Sverige och är mycket nöjd. Skulle gärna använda Skandiabanken i Norge men där duger inte D-nummer så jag behöver en annan bank till mina tjänster tills jag fått "riktigt" personnummer.
Ha de`
Danne