söndag 25 mars 2007

Helg i Sverige, eller kanske helg på tåg?

Har precis satt mig i soffan i min lägenhet i Norge igen efter en hektisk helg. Flög med sista planet i fredags till Arlanda, sedan har jag provianterat i Sverige och nu idag har jag passat på att avnjuta både SJ:s intercitytåg sthlm-oslo och NSB:s tåg till arbetsorten. Nu har jag det viktigaste jag behöver för att överleva i Norge med mig, så det känns bra. I övrigt kan jag inte rekommendera att resa med tåg om man bara ska hem över helgen. 6+ timmar sthlm-oslo och sedan lokaltåg i Norge på det gör att helgen försvinner oroväckande snabbt. Men nu är jag här och imorgon börjar en ny härlig arbetsvecka! *plats för kassaapparatljud* =)

4 kommentarer:

Danne sa...

Var säkert gott med en liten avstickare till Svedala efter en första arbetsvecka i Norge.
Vad för varor köper du med dig från Sverige?
Jag vet att det är tokdyrt i Norge men vad lönar sig bäst att ta med sig?

Danne

Andreas sa...

Danne,
visst var det skönt att hälsa på där kronorna inte har hål =)
Vad som lönar sig att släpa med beror på vad man har för vanor. Kött tex är ojämförligt dyrt i Norge, så alla typer av köttprodukter är bra att släpa med. Mat generellt är dyrt här. Tyvärr saknar jag frys i lägenheten, annars hade jag eventuellt laddat upp lite mera. Nu blev det mest saker som håller sig länge. Kolla tullregler innan resan dock! De har speciella tullkvoter för kött och mjölkprodukter (viktgränser). I övrigt är det max 6000 NOK värde för nya varor om man varit borta längre än 24h, annars 3000 NOK.

Unknown sa...

Tjena!

Kul att läsa vad du skriver...

Vi blir nog kollegor...skulle vara kul att snacka lite :)

Har du msn? Men du har väl inte tid förstås...mycket med jobbet nu i början kan jag tänka mig :)

Jag lämnar min msn här...hoppas det är okej. Annars får du väl radera kommentaren.

Mikael_micke_johansson@hotmail.com

Skulle inte vara fel att få lite tips :D

Ha det bra! vi syns kanske :)
/Micke

Andreas sa...

Micke, kul att du gillar bloggen. Japp det är mycket på jobbet, men det är valfritt hur mycket man jobbar. 7,5h arbetsdag nominellt... jag använder inte msn nämnvärt, men du är självklart välkommen att fråga på bloggen =)