fredag 16 mars 2007

Byråkrati och fartyg utanför fönstret

Idag tog jag välförtjänt sovmorgon. Från balkongen såg jag hur ett stort fartyg passerade i kanalen (som egentligen är en fjord) mindre än 10 m från huset medan jag vaknade till. Mäktigt.

Jag tog en promenad genom staden och var även till skatteetaten och fyllde i två blanketter:

"Söknad om skattekort for utenlandske borgere mv." och "Melding til folkeregisteret om flytting fra utlandet".

Extremt byråkratiska formulär, men de som jobbade på det lugna skattekontoret var väldigt hjälpsamma. De uppgifter jag var osäker på skulle de fylla i efter att ha ringt min arbetsgivare. Mycket bättre lösning än att gissa och kanske riskera fel skattesats etc. Hursomhelst sa de på skatteetaten att de kommer kontakta svenska myndigheter och att jag alltså inte behöver fylla i svensk flyttanmälan till utlandet. Hoppas de vet vad de talar om.
Innan jag fått ett norskt personnummer och skattekort kan jag inte öppna bankkonto, så hastigheten på den norska byråkratin avgör i realiteten när jag kan få min första löneutbetalning. De gissade på 3-4 veckor för personnumret. Bankkonto kan man få över dagen via Internet.


Har börjat försöka "erövra" min lägenhet och lära mig hur allt fungerar. Börjar känna mig lite mer hemma än vad jag gjorde vid ankomsten. Lovande. =)

2 kommentarer:

Danne sa...

Japp - ibland är man värd sovmorgon - skönt!
Låter som om du bor väääldigt nära kanalen/fjorden. Hoppas du äger flytväst. ;-)
Det där med skatteetaten skall jag med ta tag i när vi anlänt nya stället. Man vill ju inte betala 50% i skatt...
Skall du verkligen få/skaffa norskt personnummer? Menar du D-nummer?
Själv så funderar jag på att ordna konto på skandiabanken.no och sedan föra över peng när kurs är för oss nyblivna "svorskar" gynnsam :-)
Gott att du börjar känna dig "hemma" redan.
Ha de`
Danne

Andreas sa...

Danne,
Japp det stämmer, bor precis vid vattnet. Riktigt fint och riktigt blåsigt när det väl blåser. Äger ingen flytväst, men väl brandslang. Norrmännen tar HMS väldigt seriöst. Är det en förkortning du ska lära dig är det den.
Precis, men jag betalar hellre "toppskatt" som jag eventuellt får tillbaka något av efter deklarationen än får en räkning från Norge. Blir dock en senare fråga känns det som eftersom jag inte vet vilken tabell jag får än.

På skatteetaten har du två alternativ: veckopendlare eller inte. De som väljer inte får ett norskt personnummer som jag förstått det, medan veckopendlarna är kvar i det svenska systemet och får ett d-nummer istället.

Skandiabanken är ett av de bästa alternativen jag hittat jag med. Dock går det inte att öppna konto innan du fått d-nr/persnr. Bankerna vägrar. Tipsa gärna om du hittar någon bättre bank =)
Nu ska jag ut i solen.