onsdag 13 juni 2007

Nattlig grillfest

Idag när jag gick från jobbet var det fullt med bord på torget. En hel oxe var spetsad över en grillbädd och personal plockade fram dunkar med drickbar(?) vätska. Det verkar finnas hb i Norge med =) Får fråga på monopolet om inte annat. Frågan är vad det är för utefest mitt i natten en onsdag?

Två dagar till helg och folk på jobbet börjar åka iväg på semester. Det verkar inte vara någon sammanhållen industrisemester på min arbetsplats iaf, själv tänkte jag ta någon vecka till solen i höst när det regnar och är 2 grader ute.

EDIT: Grillfesten var inte på natten som jag trodde utan idag torsdag. Det tar tid att helsteka en oxe...=) Hursomhelst var det födelsedag för staden jag bor i som firades. Alla affärer var öppna till midnatt och det var fullt med folk på stan även sent på kvällen. ...och dunkarna? Det var tyvärr bara handtvättmedel för grillfesten...=)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag tänkte höra hur du löste bilfrågan när du flyttade till norge. Har hört att det är mycket dyrare med nybilsköp i norge än i sverige. Är det krångligt att ta med sig en bil från Sverige?

Mycket tacksam för svar =)

/Oscar - osgu0002@student.umu.se

Andreas sa...

Tjena Oscar!
det stämmer att det är sjukt dyrt att köpa bil i Norge. som svensk kan man ta in en svenskreggad bil och ha den i två år här utan att betala importavgifter etc. Jag har ingen bil här än, men det är många svenskar på jobbet som har med sig sina bilar. Första åren är det inte krångligt, man betalar i Sverige som vanligt. Det är sen det blir jobbigare...

Anonym sa...

Tjena,

har bara en liten fråga. Hur tror du levnadsstandarden för en civilingenjör i Norge och Sverige egentligen skiljer sig åt, med eller utan erfarenhet? Det verkar som att löneskillnaderna motsvarar skillnaderna i pris ungefär. Att leva lyxliv i Norge är det väl ändå inte på tal om?

Kul blogg förresten

Andreas sa...

tjena anonym!
vad har du jæmført før siffror? det som gør skillnad ær: væxelkursen (en NOK = 10-20% mer æn en SEK), att man får betalt nær man jobbar (alltså jobbar du 12timmarsdagar får du betalt før det, inte fast månadsløn. har du tur får du øver tid på 1,5-2 ggr pengarna också). sedan ær løneutvecklingen 5-10% per år. ok, mat ær dyrt, men sæg såhær: det ær lættare att bli rik i Norge...=) dessutom: fixar du ett par års erfarenhet i Norge blir det helt andra løner vi pratar. hør av dig om du vill hit =)

Anonym sa...

Hej!

Jag ska flytta till Oslo och letar jobb inom engineering världen (civil ingenjör i Kemiteknink). Jag har 9 års arbetslivserfarenhet och har nu blivit erbjuden ett jobb, men jag har svårt att veta om lönen de erbjuder mig är rimligt eftersom jag saknar statistik och ett bra begrepp om vad lenadskostanderna är.

Har du några tips om var jag hittar information om löner etc.

Andreas sa...

Hej anonym! =)
Letar du lönestatistik kan du kontakta tekna.no (motsv sveriges ingenjörer). Är du med i sveriges ingenjörer kan du dessutom ansöka om gästmedlemskap i tekna och få full tillgång till dem. Det har jag gjort =) I Norge är det förbjudet med lönestatistik som har med geografiska skillnader (jo jag kollade med facket) så det du får reda på är sektor (privat gissar jag) examensår och sedan det vanliga med median, aritmetiskt medel osv... Tipset är att kolla tekna.no och sedan ringa och fråga. De är inte så noga med medlemsnummer för en enkel fråga. =) Levnadskostnaderna i Oslo är det svårare att säga något om, mer än att det är dyrt som f-n att bo =) Har vi någon Oslobo bland läsarna som kan hjälpa till kanske? =)
Lycka till!