tisdag 5 juni 2007

Lön och svenska flaggans dag

I morse kollade jag saldot medans jag åt frukost. Lönedag! =) En kollega med några år mindre erfarenhet än mig jämförde sin lön här i Norge med Sveriges Ingenjörers lönestatistik. Den motsvarade ca 25 års erfarenhet i Sverige. Han är under 30... Det säger en hel del om löneläget för ingenjörer i Norge.

Vill du också komma hit och få den lön du förtjänar? Kommentera ett inlägg så tar vi det därifrån.

Kan jag verkligen fixa ett jobb åt DIG? Förra tisdagen började 3 nya, i fredags 2 till och i dag 2 till. Se det som ett JAPP! =)

Imorgon är det Sveriges nationaldag. Återkommer med rapport om firandet =)

33 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena! Jag ska på en arbetsintervju i Trondheim nästa vecka. Är nyutexaminerad civilingenjör i maskinteknik. Har du något tips på vilken lön jag bör begära ungefär ?

Anonym sa...

Tjena! Jag ska på en arbetsintervju i Trondheim nästa vecka. Är nyutexaminerad civilingenjör i maskinteknik. Har du något tips på vilken lön jag bör begära ungefär ?

Anonym sa...

Hej. Jag har funderat på att kanske jobba i norge.

Var är det du jobbar?

Du kan väl maila mig på mikaelss[at]student.chalmers.se



/Peter

Andreas sa...

Tjena, jag tycker du ska ringa tekna (www.tekna.no) och fråga om de har statistik om just ditt företag. Det beror en hel del på bransch och andra villkor (boende, mat, resor, övertid) också, men gissningsvis borde du lägga dig på ca 335 000 NOK per år och uppåt. Tekna är sveriges ingenjörers systerorganisation i Norge så det är bara att ringa dem, gör det, det gjorde jag! =) Lycka till och berätta gärna hur det gick sen!

Andreas sa...

Hej Peter, jag mejlar från jobbet imorgon torsdag.

Anonym sa...

Hej tack för tipset angående tekna.no. Jag har inte frågat företaget jag ska bli intervjuat av angående reseersättning för transport till intervjun. Vet du hur det fungerar med det? Är jag berättigad till ersättning eller är det för sent att fråga nu?

Japp kommer berätta hur d gick =)
Tack för hjälpen

Hälsningar, Stefan

Andreas sa...

Tjena Stefan!
Jag tycker du ska fråga vem du ska prata med om reseräkning nästa kontakt du har med dem. Vad jag hört är det vanligt att man får allt betalt, men det kan vara värt att höra efter om det handlar om mycket pengar. Företagen vill ju ha ingenjörer och de är beredda att betala en hel del för att locka hit oss. Det är aldrig för sent att fråga =)

Anonym sa...

Hej,

även jag är en ingenjör som har funderingar på att dra mig västerut. Maila gärna, norfre[a]home.se.

/Fredrik

Andreas sa...

hej fredrik, jag har mejlat dig från min jobbadress. =)

Anonym sa...

Hej!
Vad är lönen ungefär som civilingenjör i Norge?

MVH
eriksjolund@hotmail.com

Andreas sa...

hej Erik, den korta versionen: lönen är sjukt bra!

den långa versionen hittar du på tekna.no (motsv sveriges ingenjörer).
tänkte du dig olje/gas-branschen kan du lugnt räkna med den övre delen av spannet. kom hit och bli tät =)

Macke sa...

Tjena!
Jag är en blivande civilingenjörsstudent inom miljö- och vattenteknik och har även läst kurser inom geoteknik och geofysik. Jag går i tankar om att försöka ordna jobb i Norge. Tips!?

/Macke

Macke sa...

Tjena igen!
Menade naturligtvis att jag är blivande civilingenjör....
/Macke

Anonym sa...

Hejsan!
Även jag är (snart) nybliven civilingenjör, fysik, och tänkte sondera arbetsmöjligheter i Norge. Glad för lite info för att komma igång. Även nybliven förälder, så relevant information på det området uppskattas också (f.a. om de är avigt inställda till föräldraskap eller inte)

Anonym sa...

Hej!
Är snart klar civilingenjör och har ävem jag tänkt att bege mig till norge. Om du vill får du gärna maila: maridb54@t.kth.se

Mvh Marcus

Rebecca sa...

Hej. Jag har just fått upp ögonen på Norge. Tar snart examen i Industriell ekonomi med inr. Logistik. Har du något tips om var jag kan vända mig? Maila mig jätte gärna.

Mvh Rebecca
rebeccaratcovich@hotmail.com

Anonym sa...

Hej
Jag är utbildad Byggingenjör och jag blir snart av med mitt jobb då de ska skära ner på mitt företag. Om någon vet något jobb i Norge och kan tipsa mig så vore jag väldigt tacksam. Jag är också intresserad vad en Byggnadsingenjör som har 2 års efrfarenhet kan begära i lön i Norge. Maila mig gärna på emil00_@hotmail.com

Anonym sa...

Hej!

Jag är färdig Civilingenjör inom IT med några månaders arbetslivserfarenhet och tänker bege mig till Norge :))

Har du nån tips om var man ska leta efter jobb (hemsidor, NAV osv) ??

Mvh
AD

Anonym sa...

Hej,

Vad gäller ansökan och CV, skriver man på svenska då ??

Mvh
Mats

Unknown sa...

Hej AD!

Prova www.sverige-norge.se

Där har dom en hel del jobb och dom söker även ingenjörer. Finns ett telefon nr man kan ringa där dom specifikt söker ingenjörer mm.
Om du skulle hamna i stavanger så får du gärna höra av dig, jag kommer att dra dit i sommar för jobb som ingenjör.

Lycka till!

Unknown sa...

Hej AD!

Prova www.sverige-norge.se
Där har dom en hel del jobb och söker specifikt ingenjörer mm. det finns också ett telefon nr man kan ringa om man är intresserad.
Hamnar du i Stavanger får du gärna höra av dig, jag kommer dra dit för jobb som ingenjör i sommar.

Lycka till!

Unknown sa...

Tjena Mats!

När jag sökte jobb i norge så skrev jag allt på svenska. Står inget annat i annonsen så kör på det!

Helen sa...

Hejsan!
Jag studerar till byggingenjör (högskole) och har funderat på att söka mig till Norge. Jag utexamineras nästa år, och undrar vart jag ska söka mig för att hitta jobb? Min sambo är från Italien (även han civilingenjör inom bygg)och vi har funderingar på att nu flytta till Norge tillsammans. Hur funkar det att få jobb i Norge om man är engelskspråkig, dvs inte talar svenska eller norska?
Många frågor..
Tacksam för svar.
//Helen

Anonym sa...

Hej!

Jag heter Johanna och är färdig byggnadsingenjör (högskole) och har läst till kurser inom teknisk engelska, japanska samt miljöstrategi. Jag är riktigt sugen på att flytta till Norge för att arbeta och har skrivit upp mig på nav.no
Har du något tips är jag tacksam för svar.

Mejla mig gärna på: johanna.n.87@gmail.com

Tack på förhand
//Johanna

Fredrik sa...

Hej!

Är utbildad Affärsingenjör med intriktning Byggteknik. Har en kandidatexamen i Industriell Ekonomi. Bor i Norge sedan 4 månader och arbetar stadigt som truckförare. För att förklara min kompetens med få ord så är jag väldigt lämpad som t.ex platschef på byggarbetsplatser eller liknande. Har förstått att byggbranschen legat nere under hela sommaren men att det nu börjar komma sig igen. Kan du hjälpa? Fredrik - S072389@utb.hb.se

ak sa...

Hej!

Jag ska göra exjobb nu till början av våren. Läser till högskoleingenjör i medieteknik.

Har du någon koll på hur vanligt det är att företag i Norge tar emot exjobbare? Något tips på bra företag att söka hos?

Tacksam för svar!
MVH Anna-Karin /anve0020@student.umu.se

Anonym sa...

Hej!

Är snart(ca 1 mån) nyutexaminerad civilingenjör, Teknisk Fysik med inriktning finansiell matematik.

Hört att oljeföretag i stavanger söker risk analytiker som jobbar med Value at Risk och liknande.

Hör av dig om du tror du kan hjälpa mig och kanske jag dig!

Mvh Mattias(frommen@hotmail.com)

Anonym sa...

vet inte om nån kollar sidan längre, kanske e gammal. men ja e färdig byggnadsingenjör med inriktning på arkitektur nu och tänkte prova lyckan i Norge.
Hör av dig om du ser detta, magnus_tempo@hotmail.com

Anonym sa...

Hejsan! Jag är snart färdig Civilingenjör i Automation och Mekatronik från Chalmers. Jag vill gärna jobba i Norge när jag är klar. Skriv gärna till min mail om du har några tips på hur man hittar jobb osv i Norge. Min mail: micke.segerlund@gmail.com

Mvh
Mikael S

Anonym sa...

Hej
Min pojkvän söker ett jobb som cevilingengör i Norge.
Han behöver en fast tjänst och gärna ett jobb som ligger nära Strömstad, då han har boende-möjlighet i Strömstad.
Tacksam för svar till mig.

Anonym sa...

Hallå
Jag är snart färdigutbildad civilingenjör inom mark och vattenteknik. Ska på en intervju vid norsk (statlig) myndighet nu i veckan. Vad är ett rimligt löneanspråk?
Jag skulle vara väldigt tacksam för svar =)

Mvh
Johannes. johhul@kth.se

(Ja, jag vet att tråden är gammal.)

Anonym sa...

Hej

Mitt Namn är Mohammed Sadi, jag håller på att skriva examensarbete för en högskoleingenjörs examen inom byggteknik och arkitektur på LTH. Hade inte tackat nej till ett jobb i Norge, kan jag skicka mitt CV till någon andress ? hör Gärna av dig till:
gby09msa@student.lu.se

Livets behag sa...

hej . jag skulle vilja jobba som lastbilschaufför . har du tips på var jag söka jobb . ? tacksam för ett svar .