lördag 21 april 2007

Ännu ett skattekort , bluescreen och snabbare internet

Den senaste veckan har varit svår. Min laptop "blue-screenade" i söndags (unmountable boot volume) så jag har ägnat dagarna åt att jobba, jobba och jobba. Igår kom den nya hårddisken jag beställt, samt ett 2,5" till usb kabinett. Efter en del strul lyckades jag komma åt disken genom att koppla in den till en stationär dator och köra det magiska kommandot:

chkdsk x: /r

Sedan funkade det igen =)

Idag har jag precis uppgraderat hastigheten på mitt bredband till 6 megabit/s (från snigelfarten 150 kbit). Det nya priset blev 347 NOK/mån, och det är det värt!


Igår fick jag dessutom ett nytt, tredje (!) skattekort. Den här gången tabell 7300 med trekk 45% (tidigare först 45% och sedan 38%). Undrar just om de har bestämt sig nu, eller om de tänker skicka flera "förslag"...


Hursomhelst, min laptop lever, internet är galet mycket snabbare, solen skiner och det är lördag. Nu ska jag ner på stan och shoppa lite =)

2 kommentarer:

Danne sa...

Gott att se dig på banan igen! :-)
Aldrig najs när dator krånglar - de skall bara fungera precis som bilar, fruar mm ;-)

Norges skatteverk verkar mer än lovligt snurriga...

Jobba och surfa på, själva passerar vi bron till Norge om ca 4 veckor och sedan skall degen kammas in :-)

Danne

Andreas sa...

Danne,
tackar! Det kändes som en befrielse när datorn startade igen efter hårddiskprolemen. Blir till att bränna en Ghost-DVD på måndag. =)

Skatteverket här har uppenbarligen ingen koll på vare sig vad de gör eller hur de borde göra enligt lagen. De bara tar lite beslut ändå och ser vad som händer. Bananrepubliken Norge? =)

4 veckor kvar alltså? Då är det lagom att börja kolla vad du egenligen använder en genomsnittlig vecka. (kläder, utrustning, mat, hobby osv). Skriv en lista så ser du vad som du måste ha med och vad du kan lämna.

Imorgon börjar ännu en härligt inkomstbringande arbetsvecka!