måndag 6 augusti 2007

Uppdatering om Tullregler

Som mina trogna läsare vet har jag haft några turer med den Norska tullen. Tidigare sammanfattade jag de viktigaste reglerna (och hur man enklast kringgår dem =).

Nu har jag (äntligen) fått svar från toll.no om hur det fungerar med deras internetbaserade självförtullning TVINN.

"Ja, speditørene/befraktere tar et ekspedisjonsgebyr uansett. Gebyret varierer fra ca.90-200kr. –alt ettersom leveringsmåte/tid. (Posten tar 90 kr. for sendinger med verdi under 1000 kr. og 180 kr. dersom verdien er høyere.)"

Mina notes:
  • Portot man betalar för frakt till Norge är alltså bokstavligen frakt till Norge. För längre än till tullen räcker tydligen inte portot. Norska posten passar på att ta betalt för förtullningen trots att man gjort den själv via internet. Tala om bra service =)
  • Om man ber om det kan vissa återförsäljare markera paketet med "gift". Då blir det tullfritt inom vissa gränser på varuvärde (se tidigare inlägg), och då snuvar man även norska posten på avgifterna, för de får inte ta ut avgift på tullfritt gods. Så tipset är alltså mer gåvor åt folket =)

4 kommentarer:

Stefan sa...

Hej Andreas!

Intressant blogg minst sagt! Själv är jag snart klar civilingenjör och funderar på att göra ex-jobbet i norge och sedan fortsätta arbeta. Vet du något om hur möjligheterna är för att hitta ett ex-jobb och vart man kan leta? Jag läser Teknisk fysik och elektroteknik i Linköping.

Mvh Stefan (stejo780 at gmail.com)

Anonym sa...

Tjena Andreas!

Jag är en ganska nyutexaminerad civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik som gärna vill jobba i Norge inom olja och gas t.ex.

Har du nåt tips på hur man kan fixa jobb?

Anonym sa...

Du får gärna kontakta mig på ojlert @-tecken gmail.com!

Shellback sa...

Hej,
Jag är nyutexaminerad maskiningenjör, men är lite äldre,
dvs 35år gammal. Hur ser möjligheterna ut att hitta ett
jobb som ingenjör i norge just nu?
MVH
Johan